Rituals

Express your Soul

Het lifestylemerk Rituals wilde de eigenzinnige doelgroep Millenials beter bereiken en betrekken bij het merk. Hiervoor werd een ‘limited edition’ productlijn ontwikkeld in samenwer-king met Berlijnse streetartist Claudia Wahle, ook bekend als MadC.
De productlijn, ‘Express Your Soul’, heeft een fris en jong uiterlijk en draagt een boodschap uit die geheel in lijn is met Rituals merkfilosofie. In die boodschap draait het om zelfexpressie en het volgen van je passie. Het leven is een kunstwerk en je dagelijkse rituelen zijn de kleuren. Aan Vizeum, Posterscope en iProspect de taak om met deze productlijn de betrokkenheid te vergroten. In Nederland, Duitsland en België. Een behoorlijke uitdaging want de ambitieuze Millenials leven een gejaagd leven boordevol prikkels.

Strategie & Executie
Millenials zijn vaak buitenshuis en kijken op hun mobiele telefoon gemiddeld 3,5 uur videocontent per dag. Daarom is gekozen voor een ‘Express Your Soul with Rituals’ campagne waarbij OOH werd gecombineerd met online. Een logische keuze, maar hoe zorg je ervoor dat je opvalt in de eindeloze stroom content die de doelgroep voorbij ziet komen op zijn mobiele telefoon? We hadden een disruptieve activatie nodig die het delen meer dan waard was. Daarom vertaalden we het creatieve werk van MadC naar het straatbeeld. We lieten haar in Amsterdam, Berlijn en Antwerpen een levensgroot grafitti-kunstwerk maken op blanco steigerdoeken, in de stijl van de nieuwe productlijn. Een levend bewijs van zelfexpressie. Na vier weken zijn de doeken verwerkt tot canvas tassen die via een activatie onder de fans van het merk zijn verloot. De creatie hebben we gefilmd en dat resulteerde in een lange (2:20 minuten) en een korte video (15 seconden). Deze zijn ingezet via YouTube, Facebook en Instagram.
Doel hiervan was om een grote mate van interactie (hoge uitkijk ratio’s) te realiseren. Om de doelgroep nieuwsgierig te maken werd eerst de korte versie ingezet als teaser. In tweede instantie werd de langere versie getoond aan iedereen die de korte hadden bekeken. Toen de campagne startte, in het voorjaar van 2017, was Instagram Stories net gelanceerd. De video is dan ook via Stories getoond.

Resultaten
  • De engagement rate nam met maar liefst 76% toe en was ver boven de benchmark.
  • Door targeting via social media daalden de CPM met 18%, waardoor we met hetzelfde budget meer mensen konden bereiken. Over de gehele campagne was de cost- per-view lager dan benchmark.
  • De video haalde mooie resultaten op Instagram met een View Through Rate van 24% in Nederland. De uitkijkratio was het hoogste bij Instagram Stories.
 
“Dankzij de combinatie van een offline en online scherp getargette aanpak een hoge engagement onder de millennials weten te bereiken.” - Filine Verhagen, global campagne manager Rituals

ritual-article-(1).jpg