29 mei 2019

Vertrouwen over de grens

We zien met name in landen waar traditioneel sprake is van vrijheid van meningsuiting en persvrijheid een afname in vertrouwen. Door de nieuwe GDPR-wetgeving in Europa wordt het nu eindelijk beter geregeld welke persoonlijke consumentendata (media)bedrijven mogen opslaan en gebruiken. In Amerika is de wetgeving als het gaat om telemarketing, direct marketing en retargeting overigens nog een stuk soepeler in vergelijking met Europa. In Azië en Afrika ontbreekt zelfs een juridische basis om persoonlijke data te beschermen.


Vertrouwen in bedrijven en merken
Hier zien we eigenlijk nauwelijks verschil meer tussen landen. Als een bedrijf of merk in de fout gaat wordt dit snel uitgebreid besproken in alle (sociale) media, en is het nieuws moeilijk meer te controleren. Internationaal gezien hebben consumenten ook een steeds vaker door of iets authentiek is of fake. Interessant is ook het spanningsveld tussen de sterke globalisering van merken, celebrities en media, ten opzichte van een groei aan nationalisme en protectionisme. Lokaal geproduceerde producten winnen aan populariteit (vertrouwen in het proces en afkomst), echter er zijn grenzen aan wat consumenten daarvoor willen en kunnen betalen.
Gouden regels voor vertrouwen
Om binnen Dentsu Aegis vertrouwen te winnen en te behouden proberen we ons te verplaatsen in de klant, en vragen we ons af of we voldoen aan de gouden regels:

  • Trust: vertrouwen we de persoon, bedrijf of merk?
  • Like: Zijn ze aardig, wil ik er een (non-alcoholisch) biertje mee drinken?
  • Experience: Hebben ze verstand van zaken?
  • Extra mile: Zijn ze eager, doen ze hun best?
Het zijn onze gouden regels voor vertrouwen.
Van Amsterdam tot Singapore.