29 mei 2019

De toekomst van media - allOut Festival van MWG

Het was voor Tobias en voor mij de eerste keer dat we het MWG congres bezochten. Het gezellige terrein van Thuishaven voelde al snel als fijne thuisbasis voor de dag aan en we trapten af met heerlijke verse koffie bij de keynote speach van futurist Patrick Dixon. En die trok meteen flink de aandacht! Met zijn hyperactieve enthousiasme vertelde hij ons over de toekomst van media. Hij haalde hilarische voorbeelden aan om te benadrukken in wat voor bubbel marketeers leven. En dat we uit die bubbel moeten komen om in te zien wat de consument nou écht wil. Patrick vroeg zich bijvoorbeeld af waarom in iedere grote hotelketen de flesjes shampoo, douchegel en bodylotion er hetzelfde uitzien, en waarom de letters die het desbetreffende goedje omschrijven in lettergrootte 4 op het flesje staan. Zonder leesbril niet te lezen, en daarom douchte hij geregeld met bodylotion in hotels. ‘’Snappen mensen dan niet dat dit niet te lezen is zonder leesbril, ik neem toch geen leesbril mee de douche in!?’’ Heel herkenbaar, daarom extra hilarisch, en je vraagt je inderdaad af waarom iedere hotelketen dat dan toch doet. Zullen wel de marketeers uit de bubbel zijn geweest… We werden verder nog geconfronteerd met serieuze stellingen als ‘’18% van de links in advertenties werken niet’’. Werk aan de winkel voor ons dus. Andere hot topics waar hij bij stil stond: hoe kan het ook anders, artificial intelligence en privacy. Al met al een zeer interessante start van de dag, en dat smaakte naar meer!
 
Gedurende de dag zijn we naar verschillende break-out sessies geweest. Persoonlijk vind ik de presentaties vanuit klantzijde altijd het meest interessant. ‘’Wat zijn nou echt de drijvers voor adidas als grootste concurrent van Nike?’’ Of ‘’wat is de strategie geweest van McDonald’s die verborgen ligt achter hun transformatie van treurig wegrestaurant, naar hip uitziende restaurants met verse koffie en bediening?’’ waren vragen die bij mij opkwamen toen ik naar het programma keek. Hier en daar betrapten we een aantal presentaties op een iets te glad salespraatje, waarbij het ons niets had verbaasd als er ook een slide in de presentatie zat met de tariefkaart. Gelukkig werden we daar niet mee geconfronteerd; daar zitten we natuurlijk niet op te wachten op zo’n dag. Als je zo’n mooi podium krijgt om je verhaal te vertellen, pak dat podium dan ook met een goed verhaal als je het mij vraagt.
 
Naast het verhaal van Patrick Dixon sprongen voor mij de break-out sessies van Accenture Interactive en het verhaal achter MediaMonks voor mij eruit. Beiden zoomden in op hoe data en creatie in de toekomst steeds meer onlosmakelijk met elkaar verbonden gaan zijn en hoe zij daar mee omgaan en op inspelen. Het verhaal van Victor Knaaps van MediaMonks was de laatste break-out sessie van de dag, maar hij zorgde er absoluut voor dat je scherp bleef. Hij eindigde op hilarische wijze met het verhaal over hoe Mediamonks recentelijk voor 300 miljoen door Sir Martin Sorell (voormalig WPP) is overgenomen.
Zoals ik inmiddels weet gaat het harde werken en vele leren in de mediawereld ook veel om gezelligheid en drankjes, dus was het om 17:00 tijd om onder het genot van een hapje en drankje de dag te evalueren. De avondgasten druppelden toen al langzaam binnen. Ik ben zelf niet aanwezig geweest ’s avonds, maar als ik de verhalen en de foto’s hoor zag dat er minstens zo geslaagd uit als de dag!